Credit management van vitaal belang
Credit management is één van de meest belangrijke activiteiten binnen uw bedrijf. Dit is het proces waar in ervoor wordt gezorgd dat de klanten betalen voor de geleverde producten en/of geleverde diensten. Heeft u al een oplossing om dit effectief te bewaken? Credit management is van vitaal belang voor uw cash flow: U kan winstgevend zijn, maar als het geld om uw bedrijf voort te zetten ontbreekt, zult u failliet verklaard worden of overgenomen worden door iemand die beter om kan gaan met liquide middelen.
100% verlies voorkomen
Klanten die nog niet hebben betaald worden debiteuren genoemd. Het probleem met debiteuren is dat het geld wat uitstaat u rechtmatig toekomt, maar, maar u er geen controle over heeft. Zolang er geld uitstaat bij debiteuren, blijft het risico bestaan dat de klant niet kan en/of gaat betalen. Hoe langer dit proces duurt, hoe hoger het risico van niet-betaling is. Niet-betaling betekent uiteindelijk een verlies van 100% op uw rekening.
Eenvoudige oplossing
Op het eerste gezicht lijkt er een eenvoudige oplossing te zijn voor dit risico, namelijk: ‘geen krediet verlenen aan klanten’. U kunt uw klanten melden dat zij vooraf moeten betalen, of dat zij moeten betalen bij aflevering. Op deze manier hoeft u geen krediet te verstrekken en heeft u dus ook geen last van niet betalende debiteuren, wat betekent dat uw geld direct beschikbaar is en u het risico op oninbare vorderingen niet hoeft te riskeren.
Afwegen van risico’s
Helaas is het leven niet zo eenvoudig. Het probleem is namelijk dat in de praktijk blijkt dat in veel gevallen, waarin u beslist om geen krediet te verlenen, de klant naar de concurrentie zal gaan. Dit maakt het credit management niet alleen een belangrijk proces, maar ook een zeer interessante activiteit. In het contact met uw klanten moet u twee risico’s tegen elkaar afwegen: [1] Het risico van een te late of niet-betaling [2] Het risico van de verkoop verliezen. Ook dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Credit management is namelijk niet alleen een belangrijke en interessante activiteit, maar een balans vinden in het klantcontact kan heel lastig zijn.
Tips en Trucs
Leest u vooral verder op onze blog voor tips en trucs. Wij zullen updates blijven geven en wij zijn altijd bereikbaar voor eventuele vragen en/of opmerkingen.