Te laat betaalde factuur
Wanneer uw klant niet op tijd betaalt, dan kunt u uw klant aanmanen. Zodra de betalingstermijn van een factuur is verstreken kunt u een herinnering en/of een ingebrekestelling versturen naar uw debiteur. Dit dient schriftelijk te gebeuren. Met onze gratis aanmaningen generator maakt u deze brieven gemakkelijk aan.
Herinnering of ingebrekestelling
U kunt een herinnering versturen om uw klant er vriendelijk aan te helpen herinneren dat er nog een te betalen factuur openstaat, welke reeds het uiterste betaaltermijn heeft gepasseerd.
In de ingebrekestelling geeft u de klant nog eenmaal een redelijk betalingstermijn om de te laat betaalde factuur alsnog te betalen. Indien uw klant ondanks de toegezonden ingebrekestelling nog steeds niet overgaat tot betaling? Dan kunt u de wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen.
14-dagenbrief
Wanneer uw klant een consument is, dan mag u pas incassokosten in rekening brengen nadat u een zogeheten 14-dagenbrief heeft verzonden. Dit is een ingebrekestelling waarin u de klant minimaal 14 dagen de tijd geeft om over te gaan tot betaling. Deze brief moet aan een aantal eisen voldoen, deze eisen ondervangt u makkelijk wanneer u gebruik maakt van onze gratis aanmaningen generator. U moet bijvoorbeeld in de 14-dagenbrief vermelden dat er incassokosten in rekening gebracht worden en tevens moet u de hoogte van de incassokosten vermelden. De hoogte hiervan is wettelijk geregeld middels de WIK (Wet incassokosten).
Zakelijke klanten
Bij zakelijke klanten mag u direct de wettelijke rente en incassokosten in rekening brengen na het verstrijken van de betalingstermijn van een factuur. Zij zijn namelijk direct in verzuim. In principe geldt altijd de overeengekomen betalingstermijn. Indien u geen betalingstermijn overeen bent gekomen, dan geldt een wettelijke betaaltermijn van 30 dagen.
Komt het vaker voor dat uw klant te laat betaald? Dan is ons advies om in de gedachten van de debiteur te blijven. Wanneer betalingen gepland worden, wilt u als eerste op de lijst worden betaald. Wordt een prioriteit door altijd contact op te nemen wanneer een betaling uitblijft. Dit kunt u zien als het opvoeden van uw klanten. Zo kunt u voorkomen dat uw debiteur in de toekomst uw betalingen achterstelt op betalingen van andere crediteuren.
Hulp
Kunt u hulp gebruiken bij uw debiteurenbeheer? Twijfel dan niet om ons te benaderen. Wij kunnen uw debiteurenbeheer volledig of gedeeltelijk voor u uit handen nemen.
Wanneer u het debiteurenbeheer zelf voert en uw klant ondanks genomen acties niet overgaat tot betaling, neem dan ook gerust contact met ons op om na te gaan wat wij voor u kunnen betekenen. Wij incasseren uw facturen in de buitengerechtelijke incassoprocedure gratis en werken aan de hand van een uniek concept, waardoor u bij incassering tevens recht heeft op een succespremie.
Wij helpen graag met al uw creditmanagement vraagstukken.